آخرین اخبار : 

تغذیه کنکوری ها

img_8855

تغذیه ی درست، همیشه ی ایام لازم است تا سلول های خاکستری مغز بتوانند به خوبی وظایف خود را انجام دهند. اما به طور اختصاصی، چند ماده ی غذایی هستند که به نظر می رسد در هوش و حافظه، تأثیر بیش تری دارند. این مواد شامل ماهی، گردو، بادام زمینی، تخم مرغ، جوانه ها و به طور کلی میوه و سبزی است.

نکته ی دیگر این است که اگر می خواهید، مطلبی را به خاطر بسپارید، حتماً صبحانه بخورید. صبحانه باید دو ویژگی مهم داشته باشد. یکی این که شامل قندهایی باشد که خیلی سریع جذب می شود مانند مربا، عسل، آب میوه، قند و شکر. دوم، استفاده از قندهایی که به تدریج جذب می شوند مانند کربوهیدرات های پیچیده که در نان، برنج و غ ت صبحانه وجود دارد. موضوع دیگر، استفاده از جداول رژیم غذایی برای داوطلبان است. البته جدول ها معمولا ً محدود کننده هستند و رژیم فرد را شنبه، یکشنبه می کنند و ما این را نمی پسندیم. به همین دلیل، از جدول جایگزین ها استفاده می کنیم. به این شکل که برنامه ی غذایی هفتگی افراد را بسته به وزن و میزان فعالیت های شان، برنامه ریزی می کنیم. با استفاده از جداول جایگزین، فرد می تواند مواد غذایی را جا به جا یا جایگزین کند. به عنوان نمونه، برای صبحانه، یک روز نان و پنیر و گردو همراه یک لیوان آب میوه و برای روز بعد، تخم مرغ، روز بعد، نان و پنیر و خرما و… را در نظر می گیریم که همه ی این ها می تواند گردشی باشد. جدول زیر، نمونه ای از جدول جایگزین های مواد غذایی است.

✳لبنیات ✳ گروه لبنیات شامل فرآورده هایی است که از شیر کامل تهیه می شوند. هر واحد از این گروه، دارای ۱۲۰ کیلو کالری انرژی،

۸ گرم پروتئین، ۱۲ گرم کربوهیدرات و در مورد فراوره های پاستوریزه، ۵ گرم چربی است. ✳میوه ها ✳

گروه میوه جات کام ً با گروه سبزیجات، به خصوص از نظر انرژی و ریز مغذی ها متفاوت است. هر واحد از این گروه، شامل حدود ۶۰ کیلو کالری انرژی، ۱۵ گرم کربوهیدرات و مقدار ناچیزی پروتئین است.

✳سبزیجات ✳ گروه سبزیجات کام ً با گروه میوه جات، به خصوص از نظر انرژی و ریز مغذی ها متفاوت است. هر واحد از این گروه، شامل

حدود ۲۰ کیلو کالری انرژی، ۵ گرم کربوهیدرات و ۲ گرم پروتئین است. انواع پیاز، تربچه، کاهو و خیار آزاد هستند و کسانی که از نظر نوع و مقدار پروتئین مصرفی، منعی ندارند، می توانند به

مقدار دلخواه از آن مصرف کنند. انواع کدو، کلم و بادمجان نیز جزء سبزیجات محسوب می شوند. برای دریافت مطمئن ویتامین ها و ام حی که از طریق سبزیجات تأمین می شوند، سعی کنید، روزانه اقل یک وعده

سبزیجات خام و در طول هفته، اقل ۳ وعده سبزیجات تیره یا هویج مصرف کنید. ✳غلات ✳

گروه غلات شامل انواع غ ت، حبوبات و سبزیجات نشاسته ای نظیر سیب زمینی است. هر واحد از این گروه، شامل حدود ۲۰ کیلو کالری انرژی، ۵ گرم کربوهیدرات و ۲ گرم پروتئین است.

✳گوشت و جانشین های آن ✳

این گروه شامل انواع گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و پنیر است. هر واحد از این گروه، شامل حدود ۷۵ کیلو کالری انرژی، ۲گرمپروتئینوبین۳تا۸گرمچربیاست.

page1image26720 page1image26888 page1image27056 page1image27224 page1image27392 page1image27560 page1image27728 page1image27896 page1image28064 page1image28232 page1image28400

✳چربی ها ✳ گروه چربی ها شامل انواع روغن ها، چربی ها، کره و دانه های روغنی است. هر واحد از

این گروه، شامل حدود ۴۵ کیلو کالری انرژی و ۵ گرم چربی است. ✳قندها ✳

این گروه شامل انواع قندهای ساده، مرباها و عسل است. هر واحد از این گروه، شامل ۲۰ کیلو کالری انرژی و ۵ گرم کربوهیدرات است. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *